Syaikh Abdul-Ghaffar Fazali Naqshbandi Pir Mitha (1880-1964M)

531932_631515573531895_676146094_n

Syaikh Abd al-Ghaffar Fazali Naqshbandi alias Pir Mitha (1880-1964)
4 Mei 2011, Oleh: Talib Ghaffari

Hazrat Khwaja Muhammad Abdul Ghaffar Fazalī Naqshbandi alias Hazrat Pir Mithā (1880-1964), semoga Allah menyucikan jiwanya, adalah seorang yang hebat Naqshbandi Sufi Shaykh Sindh dalam abad ke-20. Dia adalah ketua Khalifa (timbalan) Hazrat Khwaja PIR Fazal Ali Shah Qureshi Naqshbandi (1854-1935), ra dengan dia.

Hazrat Khwaja Khalil-ur-Rahman Ghaffari Naqshbandi
Hazrat Khwaja Khalil-ur-Rahman Ghaffārī Naqshbandi, anak kepada Hazrat Pir Mithā, yang sangat menyerupai ayahnya di muka dan rupa
Beliau dilahirkan pada tahun 1880 (1297 Hijrah) di sebuah kampung yang bernama Langar, berhampiran Jalalpur Pīrwālā, Punjab (Pakistan). Pokok keluarganya adalah seperti berikut:

Hazrat Khwaja Muhammad Abdul Ghaffar alias PIR Mithā, anak
Hazrat Maulana Muhammad Yar, anak
Hazrat Maulana Muhammad Khair, anak
Hazrat Maulana Abdur-Rahman, anak
Hazrat Maulana Khalil Ahmad, anak
Hazrat Maulana Hafiz Khan Muhammad, anak
Hazrat Khwaja Muhammad panah, anak
Hazrat Maulana Muhammad Hafiz, anak
Hazrat Maulana Ghulam Rasool, anak
Hazrat Maulana Muhammad Noor, anak
Hazrat Maulana Ghulam Hasan, anak
Hazrat Maulana Ahmad Ali, anak
Hazrat Maulana Ghulam Rasool, anak
Hazrat Maulana Muhammad Noor, anak
Hazrat Maulana Muhammad Ishaq, anak kepada
Hazrat Khwaja Muhammad Zakaria, anak
Hazrat Khwaja Muhammad Awais, yang merupakan adik dan pengganti rohani Hazrat Khwaja Imaduddin alias PIR Channar seorang Sufi wali terkenal di Punjab
Khwaja greatgrandfather Nya Muhammad Awais adalah saudara dan pengganti dari seorang wali sufi besar Punjab dipanggil PIR Channar quddisa sirruhū. Pir Channar, yang diberi nama Imaduddin (tiang agama), dilahirkan pada tahun 638 Hijrah. Beliau adalah seorang wali besar dan manusia mukjizat, dan dikaitkan dengan perintah Suhrawardi Sufi. Shaykh beliau adalah Syaikh Sailoon, yang keturunannya rohani pergi ke besar Suhrawardi master Khwaja Baha ad-Din Zakariya Multānī qaddas-Allahu sirrahū. Pir Channar menerima syahid dalam perjuangan menentang Raja Hindu yang marah dengan usaha mereka menukarkan sejumlah besar orang-orang Hindu kepada Islam dan menyerang bandar mereka. Hari ini, makam PIR Channar, yang terletak di Rohī (Cholistān padang pasir), adalah menjadi tempat ziarah oleh penduduk di selatan Punjab, termasuk Islam dan juga orang-orang Hindu.

The greatgrandfathers daripada Hadhrat Pir Mithā semua ulama dan sarjana Sufi bagi Qadri dan mempunyai ramai pengikut. Bapanya Hadhrat Maulana Muhammad Yar quddisa sirruhū adalah seorang ulama besar, pengikut Hanafi Fiqh, pengarang beberapa buku, dan milik perpustakaan peribadi yang besar buku-buku Islam. Apabila dia meninggal dunia, setiap satu daripada empat anak-anaknya (termasuk PIR Mithā) mewarisi sejumlah besar buku yang mencukupi untuk perpustakaan madrasah purata.

Hadhrat Pir Mitha dilahirkan di sebuah kampung bernama Langar, berhampiran Jalalpur Pirwala, selatan Multan, Punjab (kini di Pakistan). Tarikh sebenar kelahirannya tidak diketahui, tahun ini adalah lebih kurang 1880 (1297 Hijrah).

Semasa zaman kanak-kanak, sekali Hadhrat Pir Mithā berdiri dekat dengan kanak-kanak lain yang sedang bermain dengan manik-manik kaca. Ketua kampung berlalu dari sana, dan bertanya kepadanya bahawa anda adalah dari keturunan keluarga yang soleh, sila doakan agar aku dapat memperoleh seorang anak (dia tidak mempunyai anak). Pir Mithā memberinya manik kaca dan memberitahu beliau untuk mencuci dalam air dan minum air yang dengan isterinya. Penghulu itu menuruti nasihatnya, dan hanya selepas setahun, seorang bayi lelaki telah lahir bagi dia yang warna kulit adalah sama dengan manik kaca.

Pendidikan
Hadhrat Pir Mithā mendapat pendidikan Islam tradisional dan mencapai status seorang ulama. Guru pertamanya ialah ayahnya, abangnya Mawlana Muhammad Ashraf, dan lain-lain lagi. Beliau mengembara ke banyak tempat untuk pembelajaran dan menghadapi banyak kesukaran. Untuk beberapa ketika, beliau belajar di dera Nawab dengan Mawlavi Nizamuddin yang merupakan anti-tasawuf dan mempunyai bantahan kepada ajaran sufi besar seperti Mawlana Jalaluddin Rumi. Apabila ayahnya belajar tentang perkara ini, dia datang ke madrasah dan mengambil Hadhrat Pir Mithā kembali, mengatakan bahawa “belajar daripada orang yang iman salah adalah lebih buruk daripada baki yang tidak berpendidikan.”

Gurunya dalam kursus akhir hadith adalah Mawlana Muhammad Aqil Quraisy (1813-1923), yang merupakan pelajar Sayyid Ahmad Zaynī Dahlan al-Makki rahimahullah (1817-1887) dan Timbalan rohani (khalifah) daripada Hadhrat Khwaja Haji Imdādullāh Muhajir Makki quddisa sirruhū (1817-1899).

Tariqat
Hadhrat Pir Mithā quddisa sirruhū pada mulanya pengikut yang Qadri Shaykh bernama Hadhrat Maulana Hafiz Fateh Muhammad Qadri qaddas-Allahu sirrahū (1835-1917), seorang Shaykh suci dan soleh perintah Qadri Sufi, dan juga seorang ulama Islam yang digunakan untuk mengajar. Dia mengasihi PIR Mithā dan digunakan untuk meminta dia bersyair di hadapan-Nya.

Selepas kematian Syeikh pertamanya itu, PIR Mithā sedih dan cemas cuba mencari lain Shaykh sempurna tasawuf. Dia memandang ke banyak tempat termasuk terkenal khānqāhs mantap pada masa itu, tetapi tidak dapat mencari induk yang paling sempurna dan rohani yang tinggi. Sehingga satu hari dia mendengar tentang Hazrat Khwaja PIR Fazal Ali Qureshi, yang besar Naqshbandi Sufi induk yang baru tiba di rantau itu. Beliau juga menjadi murid, dan dari awal-awal lagi dia telah dirawat khas oleh Pir Qureshi. Dia mempunyai cinta yang melampau untuk Shaykh beliau, yang boleh dilihat dari puisi indah Saraiki, dan telah tandingan di mana-mana orang atau timbalan lain Shaykh beliau. Shaykh beliau juga menunjukkan kasih sayang yang tinggi dan kasih kepadanya, dan menjadikan beliau timbalan dan memerintahkannya pergi ke Sindh untuk menyebarkan jalan Naqshbandi Sufi dan untuk menyebarkan ajaran Syariah Islam dan Sunnah.

Hazrat Pir Mithā, dengan arahan Shaykh beliau yang mengembara ke banyak tempat di Sindh dan walaupun tinggal untuk tempoh yang lama di kampung-kampung kecil dan jauh berbeza, yang diubah menjadi kawasan perlindungan agama kerana kehadiran diberkati-Nya.

Beliau kemudian berhijrah secara kekal ke Sindh dan menubuhkan sebuah kampung keagamaan dan pusat rohani di Larkana. Ini dipanggil Rahmatpur (bermaksud tempat rahmat), di mana beliau berkhidmat banyak kemudian hari dan menyebarkan tarekat untuk Sindh, Balochistan dan Punjab.

Khulafa (timbalan)
Beliau gila lebih dari seratus timbalan, beberapa di antaranya ditubuhkan khanqahs mereka sendiri selepas kematian sedih itu. Ketua Khalifa ialah Hazrat Allah Bakhash Abbasi Naqshbandi, yang telah dilantik sebagai pengganti oleh Hazrat Pir Mithā semasa hidupnya. Beliau telah dipanggil ketua khalifah walaupun semasa hayat Hazrat Pir Mithā oleh pengikut-pengikutnya, dan dikenali sebagai Sohna Sāeen. Hazrat Allah Bakhash, lebih dikenali dengan gelaran Sohna Sāeen, kemudian mengasaskan pelbagai khanqahs termasuk Allahabad sharif, berhampiran Kandiaro, Sindh, di mana beliau telah dikebumikan selepas beliau meninggal dunia pada tahun 1983. Beliau telah digantikan oleh anaknya Hazrat Allama Muhammad Tahir Bakhshī Naqshbandi Mujaddidī, yang adalah Naqshbandi syekh terkemuka hari ini di Pakistan.

Senarai penuh nama-nama Khulafa (timbalan) Hazrat Pir Mithā

kematian
Seminggu sebelum beliau meninggal dunia, Hazrat Pir Mithā meminta pengikutnya: aku tidak memenuhi kewajipan saya untuk mengajar anda syariah dan tariqah? Mereka menjawab: ya memang anda mempunyai. Kemudian beliau berkata: Selepas ini, jika seseorang tidak mengikut garis panduan saya dan bertindak terhadap tarekat ini, saya akan berada jauh dan bebas dari dia pada hari kiamat.

Hadhrat Pir Mitthā quddisa sirruhū meninggal dunia dari dunia yang fana ini pada malam 8 Syaaban 1384 Hijrah (Sabtu 12 Disember 1964) pada 11:30 petang. Beliau adalah kira-kira 84 tahun pada masa kematian. Beliau dimakamkan di sebelah masjid di Rahmatpur Sharif, Larkana, Sindh, Pakistan. A makam hijau indah telah dibina di atas kubur yang mulia, yang dikunjungi oleh beribu-ribu pengikut dan pencinta beliau. Hari ini, berjuta-juta orang rohani yang bergabung dengan tarekat beliau, terutamanya melalui Hazrat Khwaja Muhammad Tahir Naqshbandi alias Sajjan Sāeen, yang merupakan anak dan pengganti rohani ketua Khalifa PIR Mithā ini Hazrat Sohna Sāeen (quddis sirruhū).

Seterusnya dalam Naqshbandi Mujaddidī Tahiri rantai emas rohani adalah Shaykh Allah Bakhash Abbasi Ghaffārī.

Buku berkaitan
Divan-e-Ghaffāriā (Urdu dan Saraiki), Sufi puisi Hazrat Pir Mithā, yang diterbitkan oleh Sāhibzādā Muhammad Deedah-Dil Ghaffārī, 2011, muka surat: 406
Malfūzāt-e Fazaliā (Urdu), ucapan Hazrat Pir Fazal Ali Qureshi, ditulis oleh Hazrat Pir Mithā, diedit oleh Pir Karamullāh Ilahi alias Dilbar Sāeen, yang diterbitkan pada 1433 Hijrah (2012), 530 muka surat. Edisi separa lama
Malfūzat-e Ghaffāriā (Sindhi), oleh Mufti Abdur-Rahman Allāhābādī, yang diterbitkan oleh Idārat-ul-Ma’rifat, Allahabad sharif, Kandiaro, Mac 2010. 200 muka surat.
Malfūzāt-e Ghaffārī (Sindhi), dengan Khalifa Sa’adullāh Soomro, diedit oleh Pir Karamullāh Ilahi alias Dilbar Sāeen, diterbitkan pada 1432 AH, 200 muka surat. Ucapan Hazrat Pir Mithā.
Noor-us-Sudoor (Sindhi), Malfūzāt Hazrat Pir Mithā, ditulis oleh Maulana Ghulam Farid Ghaffārī, diedit oleh Pir Karamullāh Ilahi alias Dilbar Sāeen, diterbitkan pada 1432 AH, 50 muka surat. pautan lain
Hazrat Pir Mithā Sāeen (Sindhi), biografi komprehensif ditulis oleh Pir Karamullāh Ilahi alias Dilbar Sāeen, diterbitkan pada tahun 2010, 608 muka surat. file PDF
Gulistān-e Ghaffāriā (Urdu), biografi ditulis oleh Bedar Morai, diterbitkan pada tahun 2008, 144 muka surat.
Ganjeena-e-Hayat e Ghaffāriā (Sindhi), biografi ditulis oleh Bedar Morai, diterbitkan pada tahun 1974, 150 muka surat. PDF, Scribd pautan
Tazkirah Khulafa-e Ghaffāriā (Sindhi), dengan Pir Karamullāh Ilahi alias Dilbar Sāeen, diterbitkan pada 1431 Hijrah. 826 muka surat. Biografi seratus Khulafa Hazrat Pir Mithā dan keturunan rohani mereka.
Maktūbāt Ghaffāriā (Urdu), surat yang dipilih ditulis oleh Hazrat Pir Mithā. Versi teks, fail pdf.
Dua bulan Attāhir tidak. 19, edisi PIR Mithā, April 1991. Koleksi artikel yang berkaitan dengan Hazrat Pir Mithā. PDF
– Lihat lebih lanjut di: http://maktabah.org/blog/?p=246#sthash.jQoD9TzO.dpuf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s