Hadhrat Khwajah Pir Fazal Ali Shah Qureshi Abbasi Naqsyabandi Mujaddidī (1270-1354H/1854-1935M)

Miskeenpur_shrine-300x225

Hadhrat Khwajah Pir Fazal Ali Shah Qureshi Abbasi Naqsyabandi Mujaddidī (1270-1354H/1854-1935M)

Hadhrat Khwajah Pir Fazal ‘Ali Shah Qureshi ‘Abbasi Naqsyabandi Mujaddidī (1270-1354H/1854-1935M), semoga Allah mensucikan rahsianya, beliau adalah Syaikh terbesar dari Silsilah Shufiyyah Thariqah Naqsyabandiyyah dalam zaman penjajahan India pada awal abad ke-20. Beliau adalah raja semua orang-orang kudus, Sulthan Para Awliya, Ghauts pada zamannya, penegak Sunnah dan pemusnah Bid’ah.

Beliau telah dipanggil Pir ‘Ulama kerana para pengikutnya adalah termasuk beratus-ratus Para ‘Ulama Islam yang berkaliber tinggi yang menyerahkan dahi mereka di Mahkamah Tinggi untuk mendapatkan keberkatan ilahi dan bimbingan Ruhani. Beliau juga dikenali sebagai seorang Ahli Tarikan Ilahi atau digelar Jazbah Wala Saeen, kerana kebanyakan sahabat dan para pengunjung beliau sering akan rebah dan masuk ke dalam Ahwal keadaan berkeghairahan di hadapannya.

Beliau dilahirkan di Daud Khel, Pakistan pada tahun 1270H/1854M. Beliau adalah anak kepada Murad ‘Ali Shah dan adalah dari garis keturunan ‘Abbasi yang Quraisy, yang dengan itu dipanggil Qureshi. Beliau menghabiskan zaman kanak-kanaknya di Kala Bagh di mana beliau mendapat pendidikan terutamanya dari Maulana Qamaruddin dan menamatkan kursus pengajian Hadits beliau dari Hadhrat Maulana ‘Ali Ahmad Saharanpuri.

Sewaktu dia masih kecil, sekali dia berfikir untuk membela seekor burung nuri dan melatihnya untuk bercakap. Tetapi beliau menerima inspirasi dari Hadhrat Yang Ghaib bahawa adalah lebih penting dan berharga untuk membuat hati orang bercakap dengan sebutan Zikir dari untuk membuatkan burung nuri boleh bercakap. Ini mewujudkan hasrat dalam hati beliau untuk mencari seorang Sarjana Tashawwuf yang dapat memberi petunjuk kepada jalan yang lebih dalam. Oleh itu dia pergi ke hadapan Hadhrat Khwajah Haji Muhammad ‘Usman Damani (m.1314 H/1897M) dan beliau telah menerima berkat darinya walaupun Hadhrat Khwajah Damani tidak mengambil murid-murid baru disebabkan oleh usia tua. Dia mengarahkan Para Murid yang baru dan bercita-cita tinggi untuk melakukan permulaan dengan sama ada Ketua Khalifahnya iaitu Hadhrat Sayyid Laal Shah atau dengan anaknya iaitu Hadhrat Khwajah Haji Muhammad Sirajuddin.

Oleh itu dia melakukan Bai’ahnya yang pertama dengan Hadhrat Sayyid Laal Shah Hamadani (m.1313H/1896M) yang berasal dari keturunan Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan adalah seorang wali besar dan Syaikh Kamil yang sempurna atas jalan Thariqat yang mulia ini. Beliau menerima latihan Ruhani dari Hadhrat Khwajah Dost Muhammad Qandahari dan kemudian dari Hadhrat Khwajah ‘Utsman Damani yang telah menjadikan dia sebagai Khalifahnya. Dia hidup dan meninggal dunia di Danda Shah Bilawal, di daerah Chakwal, Pakistan, ia adalah sebuah kampung yang diasaskan oleh datuk nenek beliau. Kewalian beliau adalah dapat dilihat dalam keperibadian mulia dan mukanya bersinar bahawa seseorang itu tidak boleh melihat ke arah mukanya lebih dari seketika. Hadhrat Qureshi melaporkan bahawa, “Pada satu hari saya menonton Syaikh saya yang sedang berjalan. Saya melihat kepadanya dari belakang dinding tetapi tidak dapat kemampuan untuk melihat ke muka terang beliau. Tanpa berfikir panjang, saya membaca ayat ini:

Maa Haza Basyaran In Haza Illa Malakun Karim.

“Ini bukanlah seorang manusia, dia sendiri seorang malaikat yang mulia” [Yusuf 12:31]

Sebelum beliau selesaikan perjalanan Suluk keruhanian, walaubagaimanapun Syaikh pertamanya meninggal dunia. Kemudian dia melakukan Bai’ah kali kedua dan menyempurnakan perjalanan baki dengan Hadhrat Khwajah Sirajuddin (1297-1333H/1879-1915) iaitu anak dan Khalifah pengganti Hadhrat Khwajah ‘Utsman Damani. Hadhrat Khwajah Sirajuddin adalah seorang Wali semenjak kelahirannya yang mana beliau telah dilatih oleh ayahnya yang mulia dan menerima Khilafah Mutlak dan Kekhalifahan ketika berusia 17 tahun. Beliau meninggal dunia pada usia 34 tahun, pada 26 Rabiul Awwal 1333H. Dia menyempurnakan perjalanan Suluk Hadhrat Pir Qureshi untuk tahap terakhir jalan Thariqat yang mulia ini dan telah dikurniakan Khilafah kepadanya yang pertamanya hanya terhad kepada melatih lima puluh orang Murid, dan kemudian menganugerahkan beliau dengan Khilafah Mutlak. Sebelum menerima Khilafah beliau telah mengasaskan kampung Faqirpur bersama-sama dengan saudara-mara dan kawan-kawannya. Kemudian, apabila dia telah diperintahkan oleh Syaikhnya untuk melatih murid-murid baru di jalan yang benar, beliau menubuhkan sebuah Khanqah dan mula membimbing para pencari yang memerlukan kepada jalan Ilahi. Faqirpur terletak di kawasan luar bandar dengan akses buruk bagi murid-murid dan para pengunjung beliau. Memandangkan untuk memudahkan para pencari, beliau mengasaskan sebuah Khanqah yang lain dan menamakannya Miskeenpur. Ia terletak di daerah Muzaffargarh, Punjab, Pakistan.

Beliau mempunyai beberapa tanah pertanian di mana beliau akan menuai tanaman dan akan membajak tanah sendiri. Beliau bekerja keras dalam menyediakan bidang tanahnya yang keras dengan batu-batu. Beliau turut menasihatkan para pengikutnya untuk bekerja keras untuk mendapatkan pendapatan halal. Dia akan melakukan Zikir dengan hati sambil membajak dengan tangan dan akan mengajar Zikir kepada para pencari baru di sana.

Dia berpakaian sangat mudah dan tidak pernah memerhatikan formaliti dalam kod pakaian. Dia akan biasanya tidak mengikut adat sosial lazim dan konvensyen, dan hanya menjaga Sunnah dalam setiap perkara. Biasanya dia menggunakan serban putih mengikut Sunnah dan amalan Para Masyaikh Naqsyabandi, biasanya daripada kain kasa iaitu kain kapas nipis. Adakalanya dia menggunakan serban hijau kerana ia juga adalah Sunnah. Beliau biasanya memakai Kurta putih iaitu baju panjang dan tahband putih atau biru iaitu pakaian kain sarung. Dia akan duduk di bumi jika bersih dan tidak suka untuk mempunyai kain alas untuk duduk di atas kerusi. Beliau tetap memakai serban beliau dalam gaya yang sangat tidak formal dan sering memualkan bagi sesetengah orang.

Hadhrat Pir Mitha menceritakan bahawa pada suatu hari Hadhrat Qureshi telah menunggu di stesen kereta api bersama-sama dengan murid-muridnya. Apabila kereta api tiba, dia telah meletakkan serban beliau disisinya ketika berbaring dan meletakkannya di atas kepala tanpa ikatan kekang dengan betul. Beberapa Faqir meminta dia untuk memperkuatnya tetapi dia tidak mendengarkannya. Apabila beliau diingatkan sekali lagi dan kemudian kali ketiga, beliau menjawab: “Orang yang tidak suka bentuk dan penampilan saya, tidak perlu melihat saya!”

Kaedah Thariqatnya
Hadhrat Pir Qureshi kebiasaannya memulakan murid-murid baru dalam Thariqat Naqsyabandi Mujaddidi walaupun dia mempunyai Ijazah dalam empat Thariqat Shufi utama. Mengikuti jalan Para Masyaikhnya, beliau mengadakan lingkaran Halqah Zikir setiap pagi di mana semua pengikut dan pengunjung beliau akan duduk dalam bulatan besar mengikut Sunnah Para Shahabat. Mereka akan tundukkan kepala mereka dan biasanya menutup kepala dengan selendang. Semua orang akan membaca Nama Ismu Zat: Allah, iaitu sebutan Allah Allah Allah dalam hati mereka atau perihal tersirat Ruhani yang digelarkan sebagai Lathaif iaitu kata jamak bagi Lathifah, tanpa menggunakan lidah. Syaikh akan membaca ayat-ayat dari Al-Quran dan syair dalam bahasa Parsi, Urdu atau Punjabi mengenai memuji Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, Para Masyaikh dan nasihat kepada para pencari. Ia dipanggil Muraqbah atau meditasi atau Halqah Zikir.

Semasa Halqā ini, PIR Qureshi digunakan untuk mengambil Tasbih (tasbih) dengan manik-manik besar, dan akan menimpa manik bersama-sama untuk menghasilkan bunyi yang meniru rentak jantung. Dia pernah mengajar kepada murid-murid supaya mereka sepadan ingatan mereka terhadap nama Allah yang mulia di hati mereka dengan bunyi ini kerana ia membantu untuk diikuti bunyi. Dia mengasihi yang Tasbih begitu banyak yang kadang-kadang dia akan memakainya sebagai rantai leher. Kaedah memegang Zikr kumpulan masih diamalkan oleh pengikut-pengikutnya di seluruh dunia.

Selain itu, bacaan Naats dan Manqabats (menyanyi dalam memuji tuan) adalah sangat biasa pada sahabatnya. Semasa Halqā dan juga di kebanyakan masa yang lain, termasuk orang pendatang baru biasanya akan memasuki keadaan Jazbā (tarikan ketuhanan) dan ekstasi. Ada yang pergi tidak sedarkan diri, beberapa akan menangis dan menangis, yang lain akan mula ketawa, yang lain lagi akan mula bergegar dan menari dan berputar-putar di sekitar Syaikh. Negeri-negeri ini rohani adalah begitu umum bahawa rakyat tempatan mula memanggil beliau sebagai Jazbā wala Sain (abdi ekstasi). Seruan Allah Allah adalah begitu umum bahawa kebanyakan masa, khusus semasa perjalanan, semua para sahabat akan memberitakan nama ini besar Tuhan yang sangat kuat. Walaupun jalan Naqshbandi tidak termasuk ingatan kuat, melakukannya secara sukarela tidak dilarang.

Perjalanan turun roh-roh orang-orang kudus awal ke atas murid-murid PIR Qureshi adalah sangat biasa. Roh-roh Awliya besar seperti Syaikh Abdul Qadir Jilani, Khwaja Mueen al-Din Ajmerī, Hadrat Bulleh Shah, Hadrat Sultan Bahu dan lain-lain lagi, as kepada mereka, yang digunakan untuk bercakap dengan Syaikh dari mayat beberapa faqīrs (penganut ). Sekali dalam musafir, Bulleh Shah Hadrat (1680-1757), seorang wali besar dan Sufi klasik penyair Punjab, mempunyai keturunan lebih murid dan meminta PIR Qureshi untuk mengajar pelajaran ke-2 jalan kepada Hadrat Pir Mithā (ketua Khalifa beliau ). Hari kedua, sekali lagi, semangat yang meminta dia untuk mengajar pelajaran seterusnya, dan ini berlaku setiap hari selama beberapa hari. Oleh itu Hadrat Pir Mithā belajar dan menyiapkan tujuh Latā’if (kehalusan) dalam perjalanan yang oleh syor Hadrat Bhulleh Shah.

Rantaian beliau penggantian rohani di dalam Perintah Naqshbandi Mujaddidi pergi seperti berikut:

Beliau mengembara jalan yang di bawah bimbingan Syaikh pertama Hadrat Sayyid Laal Shah Hamadani dan diterima menerima Ijazah (pihak berkuasa) tasawuf dari keduanya Syaikh Hadrat Khwaja Siraj ad-Din Naqshbandi. Kedua-dua shaykh beliau menerimanya daripada Hadrat Khwaja Muhammad Usman Damani, yang menerimanya dari Khwaja Dost Muhammad Qandahārī, yang diterima dari Shah Ahmed Saeed Faruqi Dehlavī, yang diterima dari Shah Abū Saeed Faruqi Dehlavī, yang diterima dari Shah Ghulam Ali Dehlavī , yang menerimanya daripada Hadrat Mirza Mazhar Jan Janan-e, yang menerimanya daripada Sayyid Nur Muhammad Badāyūnī, yang menerimanya dari Hafiz Muhammad Mohsin Dehlavī, yang menerimanya dari Khwaja Saif ad-Din Faruqi Sirhindī, yang diterima dari ayahnya Imam Muhammad Māsoom Sirhindī, yang diterima dari ayahnya Imam Rabbani, mujaddid alaf ke-2, Hadrat Syaikh Ahmad Sirhindī, ra dengan mereka semua. Rantai lagi dari Imam Rabbani boleh didapati dalam banyak buku dan boleh dicari.

Mukjizat, Visions dan ayat-ayat-
Mukjizat yang paling besar adalah bahawa ia berkaitan rakyat dengan Tuhan mereka. Beliau mendorong zikir Allah dalam hati mereka dengan hati yang akan bermula mengisytiharkan nama yang diberkati Tuhan Allah Allah Allah dan tidak akan berhenti. Kadang-kadang, bunyi jantung jelas didengar oleh orang lain. Ia telah diperhatikan banyak kali bahawa murid-murid Yesus yang telah mati dan telah dikuburkan, hati mereka masih memanggil nama ini mulia dengan suara kuat walaupun selepas kematian, dan gerakan hati itu dapat dilihat dengan jelas dalam dada mereka.

“Kekal adalah orang yang hatinya telah dikejutkan untuk Cinta!” (Hafiz)

Pada suatu hari, seorang gadis berusia tiga tahun duduk di halqā dengan ayahnya. Tiba-tiba, pandangan rohani yang syekh itu berpaling kepadanya dan hatinya mula dalam zikir Allah. Beliau kemudian akan bangun awal dan menyedarkan ayahnya untuk Tahajjud (sebelum subuh) solat, dan akan melakukan zikir sepanjang hari dan malam. Selepas beberapa hari, dia meninggal dunia tetapi hatinya tidak berhenti dari menarik balik nama Tuhan. Satu aroma khas datang dari kuburnya beberapa hari.

Satu hari hadrat Qureshi fikir untuk menulis surat kepada Haji Gul Muhammad bertanya kepada-Nya untuk membawa beberapa tarikh untuk Miskeenpur, tetapi tidak dapat melakukannya. Walaupun isteri Haji Gul Muhammad juga seorang pencari benar. Dia masuk ke dalam keadaan ekstasi dan mula berkata dunia ini, seolah-olah dia telah membaca surat yang ditulis oleh Shaykh itu: “Haji sahib! Assalamualaikum! Beli beberapa tarikh dan datang kepada Miskeenpur mulia. “Beliau membeli tarikh dan sampai di sana, dan dimaklumkan Shaykh tentang keajaiban ini.

Mawlana Abdul Malik menceritakan bahawa sekali di Faqīrpur, bijirin gandum yang telah dibersihkan dan dikumpulkan di padang adalah untuk dibawa ke bilik stor. Ia tidak banyak sebagai bidang shaykh yang dihasilkan sangat sedikit. Terdapat kira-kira 50-60 orang di sana, semua daripada mereka termasuk Hadrat sendiri mula menjalankan gandum selepas matahari terbit sehingga ia tengah hari. Selepas solat Zohor, mereka mula lagi sehingga ia adalah masa untuk Asar. Semua orang letih tetapi ia seolah-olah timbunan gandum yang tidak akan menyelesaikan. Mereka bertanya Mawlana Abdul Malik untuk meminta kepada syeikh yang kita semua terlalu penat dan letih. Mawlana pergi ke hadapan disitu Shaykh tersebut dan berkata, Barakah yang terdapat di ladang, tidak boleh ia berada di dalam? Beliau berkata ya. Dan kemudian selepas solat Asar semua gandum yang tinggal telah dijalankan dalam satu pusingan. Gandum yang berlangsung sepanjang tahun, walaupun beratus-ratus tetamu makan setiap hari.

Selendang beliau diketahui mempunyai kesan ajaib. Orang-orang akan mengambil ia dalam masa perkahwinan atau lain-lain acara yang besar dan meletakkannya ke atas periuk yang mempunyai makanan. Mereka akan mula mengambil makanan tanpa mendedahkan periuk, dan semua yang hadir akan makan sepenuhnya walaupun makanan yang tidak mencukupi.

Hadrat Qureshi berkata, sebaik sahaja saya telah mengumpul batu-batu dari benih tarikh dan telah memilih orang-orang yang lebih baik (benih tarikh atau batu-batu kecil yang lain sering digunakan untuk mengira semasa Khatam). Benih yang tidak kelihatan bagus dan mempunyai bentuk yang tidak teratur, saya cuba untuk membuangnya keluar. Bahawa batu tarikh bercakap kepada saya dan berkata, jika saya hodoh, ia bukan kesalahan saya tetapi saya Pencipta telah menjadikan saya seperti itu. Mengapa kamu memisahkan saya?

Beliau berkata, saya menangis dan teringat dosa-dosa saya sendiri, mencium batu itu dan dimasukkan ke dalam bahawa koleksi. Selepas itu, apabila batu yang akan masuk ke dalam tangan saya semasa Khatam, saya akan mencium sebelum meletakkan kembali.

Dia pernah mempunyai kashf (terus mata) begitu banyak yang dia tahu segala-galanya tentang pengunjung baru. Sebaik sahaja dia berkata, saya ingin bahawa pengunjung tidak perlu memperkenalkan diri mereka dan matlamat mereka untuk saya kerana saya tahu segala-galanya mengenai mereka termasuk apa yang mereka ingin katakan dan berapa lama mereka ingin tinggal. Tetapi saya sudah berhenti diri saya daripadanya [7].

Syahadat
Hadrat Khwaja Qureshi diikuti tradisional Sunni Islam dan diambil tindakan fiqh Hanafi. Agama ialah kepercayaan shaykh beliau iaitu orang-orang kudus Mujaddidī khusus Imam Rabbani Syaikh Ahmad Sirhindī, seperti yang dinyatakan dalam Maktūbāt (surat-surat). Dia tidak pernah diikuti atau menyukai inovasi hari kemudian dalam fahaman Sunni, aka. Deobandi dan Barelvī, bukan benar-benar taat kepada prinsip asal ulama Sunni awal dan shaykh beliau perintah Mujaddidi itu. Beliau tidak pernah mengamalkan apa-apa terhadap cara mereka.

Beliau amat disayangi Rasulullah, boleh saw, para sahabat dan Ahl al-Bayt (keluarga). Tetapi dia mengutuk mazhab sesat dan sentiasa memberi amaran kepada murid-muridnya terhadap Syiah, berpura-pura Pirs, Sayyid palsu dan para ulama mementingkan diri sendiri.

Tetapi di sisi lain, beliau tidak pernah menolak sesiapa dari syarikatnya kerana fahaman, pelakon atau warna mereka. Semua orang dialu-alukan di khānqāh mulia. Oleh kerana kuasa-Nya yang ajaib rohani, ramai orang dari mazhab-mazhab sesat beralih kepada jalan yang benar daripada tradisi Sunni Islam. Banyak ulama Wahabi yang pelampau sekali dan tidak diluluskan tarekat syekh itu, menerima pakai kepercayaan Sunni tradisional oleh kuasa-Nya yang ajaib. Sesungguhnya, ini adalah salah satu mukjizat syekh yang sekali yang paling fanatik anti-ulama Sufi yang digunakan untuk menari di sekelilingnya dalam ekstasi apabila mereka masuk syarikat yang mulia.

Shaykh itu sendiri pernah berkata, “Pada masa kini banyak ulama Wahabi adalah rakan-rakan saya. Alhamdu’lillāh, mereka telah belajar etika dan juga telah mendapat manfaat daripada zikir. Mereka telah menerima pakai adab yang tinggi seperti yang mereka berjalan berkaki ayam di Langar-Khana (dapur pusat) di Faqīrpur. Dan satu hari, Maulvi Nazir Ahmad Ahmadpurī berkata demikian kepada Maulvi Bashir Ahmad Ahmadpurī dalam keadaan ekstasi: datang ke sini wahai saudaraku, sehingga hari ini kita telah merasai fahaman Wahabi, sekarang mari kita rasa ini manis “[1].

Dia tidak mengaku Wahabi kerana tidak percaya, tetapi menganggap mereka sebagai kurang ajar (Be-Adab) [3].

Hadrat Qureshi tidak pernah teragak-agak untuk pergi ke madrasah dan masjid-masjid Wahabi dan Deobandi orang, dan kadang-kadang pergi ke sana untuk mengajar mereka zikir Qalbi bagi Kaedah Naqshbandi dan membimbing mereka ke jalan yang benar. Dia melakukan ini dengan cara yang paling indah yang tidak sesiapa yang akan membantah kepadanya atau kaedahnya. Apabila dia pergi ke masjid di mana jumlah besar Ahl al-Hadith orang menyertai beliau, dan beliau memegang Naqshbandi Murāqbāh daripada zikir. Semasa Murāqbāh, ketika membaca ayat-ayat dan puisi, beliau mempunyai sebuah negara gembira di mana beliau mula memanggil Rasulullah, saw, secara langsung dan kuat. Walaupun ini adalah bertentangan dengan kepercayaan mereka, tiada seorang pun daripada mereka membantah.

Beliau juga melawat madrasah yang terkenal Deobandi mana beliau telah mengajar zikir kepada para ulama dan pelajar sama-sama. Semasa Salah, yang Imam masjid tidak menggunakan serban mengikut sunnah. Hadrat Shaykh diberitahu mereka bahawa sunnah yang mulia ini tidak boleh ditinggalkan di pusat ini pengajian Islam. Para ulama Deobandi sangat dihormati dia, begitu banyak sebagai Qari Muhammad Tayyib sekali membantunya memakai kasutnya (sebagai simbol penghormatan) [1].

Beliau digunakan untuk meraikan Urs daripada syeikh mereka setiap tahun dan disusun sebuah jemaah tahunan di Faqīrpur dalam hal ini. Perjumpaan besar diberikan bimbingan kerohanian dan latihan kepada para pengikutnya dan adalah satu cara untuk lebih Fayd dan berkat. Ini acara yang mulia yang telah disambut pada setiap 22 Baisākh (bulan kedua mengikut kalendar Hindu) dan merupakan Ditemui ingat tuan tarekat dan membaca Khatam untuk semangat mereka. Selepas beliau menubuhkan khānqāh Miskeenpur mulia dan berpindah ke situ, yang Urs dirayakan terdapat [1,4,7].

Walaupun beliau tidak pernah merayakan Urs Sayyidina Abdul Qadir Jilani yang sangat biasa dalam masyarakat India Muslim, beliau diluluskan ia secara amnya [3]. Beliau juga telah menghadiri pelbagai acara Urs orang-orang kudus luhur India, seperti dari Khwaja Mueen al-Din Ajmerī Chishtī di mana beliau dijemput oleh Khwaja Ajmerī dirinya. Di Ajmer, beliau juga mendengar nyanyian muzik (sima ‘) seperti yang diamalkan dalam Perintah Chishti, semata-mata sebagai simbol venerating Khwaja itu, walaupun dia selalu menahan dirinya daripada sebarang bentuk muzik seperti ketetapan ulama Hanafi.

Sesetengah biografi telah menyebut ini sebagai acara tahunan, mengelakkan Urs perkataan. Tetapi Khwaja Qureshi sendiri telah menyebut Urs yang disambut pada 22 Baisakh dalam surat pendek bertulis kepada murid.

Pepatah beliau
Beliau selalu berkata:

“Pride dan keangkuhan dirompak tiga rumah: sayyid itu, ulama, ketua puak,
Mereka menganggap diri mereka hebat, tetapi terlupa Terbesar. ”

Shaykh begitu lantang dan tidak akan teragak-agak untuk mengatakan yang benar tanpa mengira siapa beliau bercakap. Sebaik sahaja dia sampai ke masjid Sabil di Delhi (di mana Mawlana Abdul Ghafoor Madani adalah imam) di mana beratus-ratus orang termasuk ramai ulama datang untuk melihat kemuliaan-Nya. Ramai orang ada mempunyai tabiat mengunyah Paan. Murid yang mula menonton mereka cemas, dari satu sudut yang lain, dan akhirnya beliau berkata: “Di kawasan kami, wanita haid; tetapi di sini orang-orang (berbuat), walaupun dari mulut “(merujuk kepada sliva merah tipikal memamah Paan). Orang ramai sangat malu bahawa banyak daripada mereka berjanji untuk tidak menggunakan Paan dari hari itu. [1]

Beliau berkata untuk faqīrs beliau, tidak mendengar ucapan-ucapan ulama biasa yang hati mereka jahil daripada mengingati Allah. Syarikat mereka akan memusnahkan kepercayaan dan amalan yang baik. Hanya mendengar pandangan para ulama yang telah menyucikan diri mereka dengan syarikat disempurnakan Awliya dan telah menghiasi hati mereka dengan zikir ini [7].

Beliau berkata, jika anda mahu untuk memahami al-Quran kemudian memerhatikan taqwa. Taqwa adalah nama dengan meninggalkan segala yang haram, perkara-perkara yang tidak perlu ragu dan [1].

kematian
Hadrat Pir Qureshi menghabiskan sebahagian besar masanya di perjalanan dakwah, untuk menyebarkan Zikr dan kasih sayang Allah. Dalam perjalanan lepas itu, dia terlalu lemah untuk berjalan dan dibantu oleh murid-murid untuk sampai ke kenderaan. Beliau mengalami serangan strok semasa dalam perjalanan, dan ia dibawa kembali ke Miskeenpur mulia.

Selepas baki sakit selama kira-kira setengah bulan, cahaya ini langit tertinggi dan matahari berkat berpisah kepada dunia kekal di malam hari sebelum 1 Ramadan 1354 Hijrah, Khamis 28 November 1935, selepas 81 tahun berlalu mulia age.2 beliau-Nya solat jenazah dipimpin oleh Mawlana Hafiz Karim Bakhash.

“Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali!” [Al-Quran 2: 156]

Sebelum kematiannya, beliau telah membina sebuah kabin kecil untuk menjadi kuburan terakhirnya. Apabila beliau dipanggil Mawlana Abdul Ghaffar dan adiknya Maulana Abdul Sattar (kedua-dua Khulafa beliau) dalam pengasingan, dan memberitahu mereka tentang kehendak-Nya untuk dikebumikan di kabin itu. Selepas beliau meninggal dunia, beliau telah dikebumikan di tempat itu sebagai Mawlana Abdul Sattar berada di sana yang memaklumkan kepada orang ramai mengenai kehendak-Nya.

Makam suci beliau terletak di khanqah ditubuhkan beliau Miskeenpur Sharif, daerah Muzaffargarh, Pakistan, dan dikunjungi oleh beribu-ribu penganut. Banyak peninggalan suci dari perkara peribadinya yang dipegang oleh keluarga dan cucu-cicit seperti Mawlana Rafiq Ahmad Shah Qureshi beliau.

Khulafa dan Keturunan
Hadrat Pir Qureshi dianugerahkan kepada khilafah mungkin lebih daripada seratus murid-murid yang dibiakkan jalan yang mulia untuk pelbagai penjuru dunia, tetapi dari mereka, hanya 66 nama-nama yang dikenali hari ini. Kesemua mereka adalah tokoh dan shaykh bermaruah daripada jalan yang mulia ini. Mereka menyebarkan Perintah mulia ini kepada banyak bangsa, termasuk Punjab, India, Bengal, Sindh dan di dunia Arab. Beberapa nama-nama dari orang-orang yang lebih menonjol dibentangkan di sini dengan butir-butir pendek.

Pengganti Rohani Nya
Antara semua Khulafa mulia, yang paling menonjol, kekasih yang paling besar dan paling dicintai oleh Shaykh adalah Timbalan utama beliau Hadrat Khwaja Abdul Ghaffar Fazali, terkenal dengan gelarannya Pir Mitha. Beliau dilahirkan berhampiran Jalalpur Pirwala (Punjab) pada tahun 1297 H / 1880, dan kemudian berhijrah ke Sindh dan menetap di Rahmatpur Sharif, yang khanqah diasaskan olehnya berhampiran Larkana (kini sebahagian daripadanya).

Selepas beliau dilantik sebagai timbalan, dia telah diperintahkan oleh Syaikh untuk pergi ke Sindh untuk berdakwah. Beliau menyebarkan Perintah di Sindh dan banyak kawasan-kawasan lain.

Kerana cinta yang melampau dan lampiran dengan Syaikh, dia juga berkahwin dengan anak perempuannya dengan Syaikh, berikut Sunnah Sayyidina Abu Bakar Siddiq, ra dengan dia.

Hadrat Qureshi juga diberikan khilafah kepada adiknya Hadrat Maulana Abdul Sattar, dan kepada Pir Mitha bahawa jika bapa anda dan abang masih hidup, saya akan berikan kepada mereka khilafah juga. Beliau juga berkata bahawa saya tidak pernah sebelum diberikan khilafah kepada dua adik-beradik, anda adalah yang pertama.

Sesetengah Timbalan lain
Beberapa nama lain yang ketara dalam timbalannya diberi di sini.

Hadrat Mawlana Abd as-Sattar (Jalalpur Pirwala), saudara Hadrat Pir Mitha
Hadrat Hafiz Qari Karim Bakhash (Ghalwān, Alīpur, daerah Bahawalpur).
Hadrat Maulana Abdul Malik Siddiqi (Khanewal), yang menerima khilafah dalam sesi yang sama apabila Hadrat Pir Mitha telah dikurniakan.
Hadrat Maulana Abdul Ghafoor Abbasi Madani (Madinah), salah seorang dari pemimpin timbalan yang dihantar khas untuk kota suci Madinah untuk menyebarkan Perintah Naqshbandi.
Hadrat Maulana Muhammad Saeed Qureshi, Mawlana Shaykh Zawwar Hussain Shah
Hadrat Maulana Abd al-Wahid Bhutto (Sindh), yang kemudian mengabdikan dirinya ke Hadrat Pir Mitha.
Hadrat Maulana Ahmad Deen (Uch Sharif, Bahawalpur), yang digunakan untuk menjadi hamba peribadinya untuk masa yang lama.
Keturunan beliau
Hadrat Pir Qureshi berkahwin dengan tiga wanita dalam masa yang berlainan, dan mempunyai anak-anak dari dua yang pertama. Beliau mempunyai lapan anak-anak yang semuanya meninggal dunia sebelum dewasa. Cucu sebelah ibunya adalah semua sarjana sains dan simbol dari ketakwaan datuk mereka Islam.

Misi rohani beliau dibawa ke hadapan oleh semua cucu-cucunya, terutamanya oleh Hadrat Maulana Rafiq Ahmad Shah Qureshi Fazali Naqshbandi, timbalan daripada Hadrat Khwaja Sohna Saeen yang pengganti rohani kepada Hadrat Pir Mitha. Mawlana Rafiq Ahmad adalah anak Mawlana Abdur-Rauf Shah bin Mawlana Saeed Ahmad Shah bin Faqir Shah yang merupakan adik kepada Hadrat Pir Qureshi. Maulana Rafiq Ahmad dilahirkan di Miskeenpur sharif pada 6 Mei 1957. Beliau mendapat pendidikan Islam dari ramai ulama terkemuka, dan belajar jalan kerohanian tarekat Naqshbandi daripada Hadrat Sohna Saeen yang juga dianugerahkan khilafah kepadanya. Beliau adalah lambang mulia maruah datuknya Pir Qureshi dan Syaikh terkenal dirinya, dan pada masa ini dikaitkan dengan Hadrat Khwaja Sajjan Sāeen, pengganti kepada Hadrat Sohna Saeen. Dia tinggal di Miskeenpur sharif, khanqah yang mulia yang ditubuhkan oleh datuknya. Semoga Allah memanjangkan hidupnya dan menjaga kita sentiasa di bawah naungan mulia.

puisi
Hadrat Pir Qureshi menulis surat kepada murid-murid-Nya, sangat sedikit daripada mereka boleh didapati hari ini. Beberapa puisi beliau juga disediakan termasuk Naat dan Sharif Shajrā. Salah satu puisi beliau yang membimbing pencari kepada kebenaran dan jalan yang benar, diterjemahkan di sini.

Terjemahan dari sebuah puisi Urdu
Wahai rakan-rakan kita yang kekasih! Dunia ini adalah tempat yang fana,
Jangan diduduki sini, kubur adalah tempat terakhir.

Anda datang untuk melakukan perkhidmatan, tetapi terperangkap dalam kesenangan duniawi,
Akal anda pergi buta, bagaimana menyedihkan adalah mudamu.

Jangan membazirkan kehidupan anda dalam dosa, jangan bertaubat;
Di manakah ibu bapa besar besar anda? tanda yang anda berada.

Jangan membuat kebanggaan dalam kuasa anda, perhiasan, atau harta
Anda akan meninggalkan dunia ini setiap entiti

Adakah baik, tawaran solat, ingat tuan anda setiap masa
Sebagai akhirnya, kebaikan kamu akan memberi manfaat kepada diri anda.

Jangan tunduk kepada syaitan, tidak menderhaka tuanmu,
Menjadi hamba di pintu Rasulullah saw, jika anda ingin lebih baik simpan itu.

Menjadi hamba kepada hukum agama, menahan diri daripada dosa-dosa kita yang kekasih,
Boleh kejam yang berada dalam lebih teruk lagi, pencuri dan penzina!

Membuat kehidupan sebenar anda, dalam penuh cahaya Taqwa,
Dalam Taqwa terletak kebaikan, ia adalah kekayaan yang kekal.

Dapatkan memegang Syaikh yang sempurna, permulaan juga dikehendaki,
Di mana lagi, kecuali Syaikh, anda boleh mencari perkataan yang sah?

Memerhati yang membuat anda ingat Allah, iaitu Shaykh sempurna,
Siapakah yang akan mengeluarkan cinta dunia? Tidak ada kecuali Syaikh.

Hamba hukum agama, yang mempunyai segala sifat yang terbaik,
Hati yang adalah seperti cermin, ini adalah petunjuk beliau.

Jika anda seorang pencari tuan, dan reformasi.
Kemudian tergesa-gesa mendapatkan Syaikh, ini adalah nasihat yang benar.

Qureshi merayu anda dengan rendah diri, mendengar Wahai saudara!
Aku bersumpah tidak ada dusta dalam hal ini, dan adalah untuk diragui tidak.

(Syaikh Ali Qureshi Fazal Naqshbandi)

Seterusnya dalam Naqshbandi Mujaddidī Tahiri rantai emas rohani adalah Shaykh Abd-ul-Ghaffar Fazalī.

Sumber dan buku-buku yang berkaitan
Maqamat Fazaliā (Urdu) oleh Sayyid Zawwār Hussain Shah, Zawwar Akademi Penerbitan, edisi ke-3, 2004
Sawāneh Hazrat Pir Qureshi (Urdu) oleh Mawlana Habib ur-Rahman Gabol Tahiri, diterbitkan pada http://www.islahulmuslimeen.org
Malfūzāt Fazaliā (Urdu), yang ditulis oleh ketuanya khalifah Hazrat Pir Mithā, disunting dan diterbitkan oleh Pir Karamullāh Ilahi alias Dilbar Sāeen. Diterbitkan pada tahun 2012, 530 muka surat.
Malfūzāt Ghaffāriā (Sindhi) oleh Mufti Abdur Rahman Ghaffārī Allāhābādī, Idārat-ul-Ma’rifat, 2010
Empat surat Hadrat Pir Qureshi, diterbitkan pada http://www.islahulmuslimeen.org [http://urdu.islahulmuslimeen.org/urdu/articles/maktubat_fazali.htm]
Biografi ringkas dalam Urdu oleh Mukhtar Ahmad Khokhar, yang diterbitkan dalam Attahir [http://urdu.islahulmuslimeen.org/urdu/silsila/37.htm]
Tazkirat ul-Khulafa al-Ghaffāriā (Sindhi) oleh Muhammad Karam-Allah Ilahi Naqshbandi, Sha’aban 1431 Hijrah
Malfūzāt Ghaffāriā (Sindhi) oleh Mawlana Saad-Allah Soomro, yang diterbitkan oleh Muhammad Karam-Allah Ilahi Naqshbandi, Safar 1432 [www.peerdilbar.com/books]
– Lihat lebih lanjut di: http://maktabah.org/blog/?p=179#sthash.vvYTKZJS.dpuf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s